Skip to main content

مدیریت تحلیل ها و اخبار

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > مدیریت تحلیل ها و اخبار > متفرقه > رهنمای بیوگرافي شخصیت ها در قاموس کبیر افغانستان  

متفرقه: رهنمای بیوگرافي شخصیت ها در قاموس کبیر افغانستان

تیتل

رهنمای بیوگرافي شخصیت ها در قاموس کبیر افغانستان 

متن

افغان جرمن انلاین پورتال ژمنه کړې ده چې «د افغانستان لوی قاموس» له لارې د هېواد ځينې خدمتگاران خپلو لوستونکو ته وروپېژني. 
«د افغانستان لوی قاموس» په خپله لمن کې د گڼو علمي، هنري، ژبنیو (مجمع اللغات، تاریخ، جغرافیه، کرنه، اقتصاد او...) لغاتو د راټولولو او خوندي کولو سربېره، پتیلې ده چې د «شاعرانو، لیکوالو، هنرمندانو، سیاستوالو، خدمتگارانو او...» په کتگورۍ کې چې د اثارو، مقالو شعرونو او یا نورو برخو کې د لاسته راوړنو څښتـنان اوسي، په لنډ ډول معرفي او خپلو لوستونکو ته یې په انلاین بڼه وروپېژني. 
افغان جرمن انلاین پورتال خپله دنده گڼي چې له توپیر او شخصي حُب او بُغض پرته په یاده برخه کې هغه  اغلې او ښاغلي معرفي کړي چې افغان، افغانستان او افغان ټولنې ته یې خدمت کړی وي او یو څه ترې پاتی
وی.

قاموس کبیر افغانستان، در کنار شرح وتسجیل لغات، مجمع اللغات، تاریخ، جغرافیه، اقتصاد و بسی مسائل دیگر مربوط افغانستان می پردازد، شخصیتهای فرهنگی، خدمتگزار افغانستان را تحت کتگوری که مناسب خدمات آنها باشد مانند«شعراء، نویسندگان، هنرمندان و خدمتگزاران ملی» باشد تسجیل وآنلاین می سازد. پورتال افغان جرمن آنلاین  و قاموس کبیر افغانستان هردو مسؤولیت خود می داند که بدون ارتباطات شخصی، تبعیضی و کینه های شخصی، شخصیت های مهم را از جهات مثبت و منفی، برای مردم معرفی کند.

قاموس کبیر افغانستان، در کنار شرح لغات و مجمع اللغات به معرفی تاریخ، جغرافیه، اقتصاد، معارف، صحت عامه، شخصیتهای فرهنگی، مانند شعراء، نویسندگان، هنرمندان و خدمتگزاران ملی این کشور نیز می پردازد. پورتال افغان-جرمن آنلاین  و قاموس کبیر افغانستان هردو مسؤولیت خود می دانند که در خصوص معرفی شخصیتها، بدون تبعیض و کینه های فردی، آنها را از جهات مثبت و منفی، برای مردم معرفی کند. منظور آنست تا خوانندگان به کشور خود و داشته های آن آشنا گردند.

جغرافیه
قاموس کبیر افغانستان، در کنار توضیح لغات و مسائل تأریخی، اقتصادی و اجتماعی، به معرفی  شخصیتهای فرهنگی، سیاسی و خدمتگزاران افغانستان نیز می پردازد. چون حوادث و واقعات تاریخی در محدوده های جغرافیائی صورت می گیرد، لذا کوشش می شود تا به شرح مناطق و محلات کشور که توسط متخصصان و اهل مسلک ارائه می گردند، نیز پرداخته شود. اینک در این سلسله محلۀ "خرابات" شهر کابل معرفی می گردد.


برای زیرساختها

قاموس کبیر افغانستان در کنار ارائهٔ بسی مطالب مهم اجتماعی و معلومات در بارۀ آثار و ابنیۀ تاریخی، به معرفی زیرساختهای اقتصادی نیز می پردازد. از آن جمله به شناختاندن بند های آبگردان و بند های برق، بنادر، فابریکه ها، فارمهای بزرگ زراعتی و جنگلها، پروژه های آبیاری، مالداری، خطوط مواصلاتی، معادن، منابع انرژی وغیره. در این سلسله در ذیل به شناسائی بند "شاه توت" پرداخته می شود.

برای آبدات تأریخی
قاموس کبیر افغانستان در کنار شرح لغات، مجمع اللغات، جغرافیه و اقتصاد به تاریخ و ابنیۀ تاریخی و بسی مسائل دیگر افغانستان نیز می پردازد. همچنین شخصیتهای تأریخی را معرفی کرده و کارنامه های آنها را توضیح می دهد. مُضاف بر این آبدات تاریخی و نقش آنها را در زمانه های گذشته شرح داده و بر مرمت و صیانت از آنها تأکید می کند. پورتال افغان جرمن آنلاین و قاموس کبیر افغانستان هردو مسؤولیت خود می دانند که اهمیت این شخصیتها، آثار و آبدات تأریخی را برجسته ساخته و توجه مردم را به ارزش این میراثهای فرهنگی معطوف سازد. در این سلسله اینک "طاق نیمروز سیستان" معرفی می شود.

احجار
قاموس کبیر افغانستان در کنار ارائهٔ بسی مطالب مهم، مانند مجمع اللغات، اقتصاد، قضاء، زراعت و مالداری، تاریخ و آثار تاریخی، جغرافیه، مختصات افغانستان، به معرفی بخشهائی از زمین شناسی نیز می پردازد. از آن جمله به شناختاندن ساختار های جیولوجیک، معادن فلزی و غیر فلزی، منرالهای قیمتی، منرالهای صنعتی، نمکها، سنگهای زینتی، مواد ساختمانی وغیره. در این سلسله به شناسائی سنگ لاجورد که معلومات مربوط به آن در سال 2016 داخل قاموس گردیده، پرداخته می شود.

دری افغانستان به فارسی ایران
قاموس کبیر افغانستان در کنار ارائهٔ بسی مطالب مهم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تاریخی، به معرفی ضرب المثل ها، وجیزه ها، استعارات، مقوله ها و شرح کلمات و اصطلاحات دری نیز می پردازد. در این مسیر معادل کلملت ایرانی به زبان دری توضیح گردیده و تأکید می گردد که برای بقا و رشد لغات و اصطلاحات دری باید کوشش به عمل آید تا این گنجینۀ فرهنگی پا بر جا بماند. و این امر از طریق بکار برد لغات و اصطلاحات سچۀ دری به صورت تحریری و شفاهی امکان پذیر است. در این سلسله اینک چند اصطلاح و لغت دری به طور نمونه در ذیل توضیح می گردند. امیدواریم که خوانندگان عزیز کار قاموس را مورد نقد قرار دهند و در زمینه همکاری نمایند.

لغات درج شده در مجمع اللغات
قاموس کبیر افغانستان در کنار توضیح بسی مسائل دیگر، به شرح بعضی لغات درج شده در مجمع اللغات نیز پرداخته، تلاش می کند که در این مسیر به توضیح وجیزه ها، مقولات، لطائف، مفاهیم، معانی، سخنان نغز، سالنامه ها، تقاویم و غیره نیز بپردازد. اینک در این سلسله تقویم شمسی معرفی می گردد.  
Attachments
Created at 11.10.2020 13:07  by قیس کبیر 
Last modified at 29.03.2021 06:06  by قیس کبیر