Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > افتخار جهانی در مستند سازی  

مطالب تحریری فرهنگی: افتخار جهانی در مستند سازی

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: صمدعلی نوازشتاریخ: 5/9/2014
افتخار جهانی در مستند سازی

افتخار جهانی در مستند سازی
جاوید تایمن مستندساز افغان، مدت زیادی در فرانسه و انگلستان در جستجوی آموختن هنر سینما بوده. او تحصیلاتش را در انگلستان در رشته انیمیشن به اتمام رسانده است.
به گفته خودش او در رشته کارگردانی سینما از پاریس ماستری گرفته و به خاطر فعالیت در عرصه هنر سینما به کشور خودش (افغانستان) آمده است. فلم‏های "معتادین" و "صدای ملت" از مشهورترین کارهای هنری وی است.
این سینماگر در اولین کارسینمایی خود "معتادین" را ساخته است. این فلم در فستیوال بین‏المللی حقوق بشر در پاریس جایزه کسب کرده است. او می‏گوید در این فستیوال داکتر سیماسمر نیز اشتراک داشت و از موفقیت فلمش اظهار خوشحالی می‏کرد.
فلم "معتادین" و فلم "صدای ملت" که توسط جاوید تایمن ساخته شده است در کشورهای انگلستان، جرمنی، ایتالیا و امریکا به نمایش رفته و از طریق تلویزیون‏های بعضی از کشورهای خارجی نیز به نشر رسیده است. او در فستیوال‏های زیادی اشتراک کرده و از جمله فستیوال‏های که فلم آقای تایمن راه یافته و برنده جایزه شده است، فستیوال بین‏المللی آمستردام به نام  “itfa”در هالند، فستیوال حقوق بشر در سویس و فستیوال دیگری در انگلستان می‏باشد.
داستان فلم "معتادین" وی در مورد دو کودک افغان است که چگونه زندگی می‏کنند و بلاخره چگونه به مواد مخدر روی می‏آورند. او با تعقیب زندگی این کودکان می‏تواند مجبوریت‏های اصلی مردم افغانستان را به دیگر جوامع نشان دهد.
او با راه یافتن فلمش در این فستیوال‏های بین‏المللی می‏تواند خود را به حیث یک سینماگر ماهر معرفی کرده و موفق می‏شود در جمع داوران فستیوال آمستردام قرار بگیرد.
آقای تایمن فلم مستندش را از نوع مستند "مشاهده‏ای" عنوان نموده و می‏گوید: "این نوع مستند باید دارای شخصیت‏ها باشد، آغاز و انجام داشته باشد و دارای نتیجه و پیام باشد."
آقای تایمن از مستندهایی که در افغانستان ساخته می‏شود، چنین نقد می‏کند: "دوستان سینمایی ما بعضی مستندها را بدون تشخیص درست می‏سازند، آن‏ها مستندهایی را با گرفتن تصویر و مکس (ترکیب) موسیقی و انداختن نریشن (صدا) آماده می‏کنند که درست تشخیص نمی‏شود که آیا مستند مشاهده‏ای است یا مستند تاریخی."
این سینماگر می‏گوید که آموزش حرفوی در سینماگری بسیار مهم است و او به خاطر حرفوی شدن در این عرصه آموزش دیده است و در نظر دارد تا دیگران را نیز آموزش دهد.
آقای تایمن حرفه سینماگری را یک حرفه خوب و در عین حال از لحاظ اقتصادی بسیار مشکل تلقی می‏کند. او می‏گوید، کسانی که به سینماگری روی می‏آورند در اوایل به مشکلات مالی مواجه می‏شوند، اما با کمی تلاش و زحمت می‏توانند خود را مشهور بسازند، آنگاه خود به خود مشکلات مالی حل می‏شود.
این سینماگر می‏گوید تا حال مستندسازان کارهای پروژه‏ای کرده‏اند، ولی این کار برای سینما آنقدر سازنده نیست. او می‏گوید که خودش از بودجه شخصی خود فلم مستند ساخته است و این باعث ترقی بیشتر وی شده است: "مستندهایی که به شکل پروژه‏ای ساخته می‏شود بیشتر شکل فرمایشی را به خود می‏گیرد. فلم‏ساز در صدد برآورده شدن فرمایشات بوده و از ذکاوت و هوشمندی خود کمتر کار می‏گیرد."
این سینماگر در نظر دارد مستندهایی را از واقعیت‏های جامعه ساخته و برای جوانان در مراکز تحصیلی و تعلیمی نمایش دهد.
جاوید تایمن در حال حاضر با تعدادی از سینماگران در چندین ولایت کشور یک‏جا مصروف ساختن چند فلم کوتاه و داستانی می‏باشد که در آینده نزدیک به نمایش خواهد رفت.
  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ