Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > اثر تاریخی تخریب شده توسط طالبان، ترمیم و نمایش داده شد  

مطالب تحریری فرهنگی: اثر تاریخی تخریب شده توسط طالبان، ترمیم و نمایش داده شد

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: رادیو آزادیتاریخ: 3/27/2014

سه صد اثر تاریخی تخریب شده توسط طالبان، ترمیم و نمایش داده شد

 

طالبان در جریان زمامداریشان در افغانستان با آثار تاریخی این کشور برخورد بیرحمانهء داشته، آثار بیش بها و بی مانند تاریخی و عتیقهء موجود در موزیم های افغانستان را تخریب کردند.
 
طالبان بیشتر آثاری را مورد حمله قرار دادند که چهرهء انسان ها و حیوانات را منعکس می ساخت و بت های بی همتای بامیان در جملهء آن بود. در روزگار رژیم طالبان موزیم های افغانستان نیز صدمات جبران ناپذیری را متحمل شدند.
 
عمرا خان مسعودی رییس موزیم ملی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی با بر شمردن این صدمات، می گوید:
"یقیناً در سال 2001 حدود 2500، حتی بیشتر از آن، آثاری که شکل مجسمه را داشت، به واسطه رژیم طالبان در موزیم ملی افغانستان تخریب شد که خوشبختانه پارچه های آنها  نزد ما موجود است. بعد از سال 2002 و 2003 ما کوشش می کنیم که با استفاده از عکس های قبلی پارچه های این آثار را دوباره با هم وصل کرده، آنها را ترمیم کنیم."
 

خوشبختانه که پارچه های برخی از آثار تخریب شده، تا هنوز هم موجود است و در اثر تلاش مختصصان افغان و مساعدت های جامعهء جهانی اینک تعدادی از این آثار دوباره ترمیم، احیا و برای نمایش شده است.
عمرا خان مسعودی رییس موزیم ملی افغانستان  می گوید:
"حدود بیش از 300 این آثار دوباره ترمیم شده است که از لحاظ قدامت تاریخی به دوره های مختلف تاریخ ما، خصوصاً دورهء اسلامی و پیش از اسلام، دورهء کوشانی ها و حتی قبل از آن ارتباط می گیرد و این یک حقیقت واضح است." 
 
در چند دههء گذشته، نه تنها آثار تاریخی افغانستان تخریب شدند، بلکه تعدادی زیاد آن بطور بیرحمانهء به خارج از این کشور قاچاق و به قیمت های خیلی ناچیز به فروش رسیده است.
 
با سقوط رژیم طالبان حکومت افغانستان برای برگردانیدن این آثار تلاش های زیادی را انجام داد که در نتیجهء آن تعدادی آثار تاریخی هم از کشور های خارجی دوباره به افغانستان برگردانیده شد.
 
افغانستان با موقعیت و تاریخ کهنی که دارد، غنی و سرشار از آثار تاریخی است که نه تنها متعلق به این کشور، بلکه برای همهء منطقه و جهان دارای ارزش معنویست. در حالیکه آثار دوباره ترمیم و احیا شده از عقب شیشه ها در سالون نمایش موزیم ملی افغانستان از تاریخ و فرهنگ باستان افغانستان حکایت می کنند، صد اثر تاریخی شکسته، دورن صندوق ها انتظار ترمیم و احیای مجدد را دارند.
  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ